Nem lehet elégszer hangsúlyozni, milyen fontos a kapott számlák formai és tartalmi szempontból történő ellenőrzése.

Az áfa levonása csak hiteles számla birtokában történhet. A számla pedig akkor tekinthető hitelesnek, ha azt formailag szabályosan állították ki, és tartalmában a valóságnak megfelelő ügyletet tükröz. Ezek hiányában a számla fiktívnek minősül és az áfát nem lehet levonni.

A NAV által üzleti ellenőrzési eljárásnak nevezett módszer hivatott a hitelesség bizonyítására. Ezt az eljárást minden cégnek magának kell kialakítania tevékenységének megfelelően, végigkövetve az egész ügyletet, a számlakibocsátóval való kapcsolatfelvételtől, a megrendeléstől, a teljesítésen át a pénzügyi rendezésig. Ezzel bizonyítható, hogy valóban a számlán feltüntetett termékértékesítés, szolgáltatásnyújtás valósult meg.

Tény, hogy a NAV részéről követni elvárt gyakorlat meglehetősen munka- és időigényes. Minden ügylet megkötése előtt (dokumentáltan) be kellene szerezni a leendő üzleti partner elérhető adatait az alábbi nyilvános adatbázisokból:

  • a NAV áfaalanyokra vonatkozó adatbázisa
  • közösségi adószámok ellenőrzésének lehetősége
  • cégbírósági információk.

Meg kell(ene) arról is győződni, hogy a megszerzett dokumentumok alapján vélhetően van-e elegendő eszköze, embere és szakismerete a partnernek, hogy teljesítse az ügyletet. Vizsgálandó, hogy azzal kötjük-e meg a szerződést, aki valóban jogosult a partnercég képviseletére.

Egy NAV áfa ellenőrzés során ezeknek a háttérinformációknak a birtokában tudjuk bizonyítani az adóhatóság előtt, hogy kellő gondossággal jártunk el és így konkrét, ellenőrizhető, valós adatokkal és bizonylatokkal tudjuk alátámasztani a befogadott számla hitelességét.

 

A cikk nem minősül tanácsadásnak. További kérdés esetén kérjük forduljanak hozzánk.

 

Kép forrása: picasabay.com